Van leerwerktraject naar een op het lijf geschreven baan
Marieke de Groot is persoonlijk begeleider bij onder andere Driestroom werkpost Theater Klare Taal. Van recruiter naar begeleider is best een bijzondere stap, maar het is haar op het lijf geschreven. Marieke deelt haar verhaal.
Ze werkte nog maar net als recruiter bij een uitzendbureau toen het noodlot toesloeg, een skiongeluk. Haar huidige werk was niet meer haalbaar en het was ook niet meer wat ze wilde. “In de korte tijd dat ik er werkte viel het mij op dat mensen met meer behoefte aan begeleiding dan een gemiddelde werknemer, vaak buiten de boot vielen. Ik wilde ze graag helpen, maar dat kon toen niet. Commerciële uitzendbureaus benutten deze doelgroep destijds niet of nauwelijks.” De zaadjes voor het werken bij welzijnsorganisatie leken gepland. Uiteindelijk begon ze aan het leerwerktraject bij Driestroom. Het traject rondde ze af en ze mocht blijven: 2 dagen als begeleider bij werkpost DriegasthuizenGroep en 2 dagen als begeleider bij Driestroom werkpost Theater Klare Taal. Inmiddels werkt ze fulltime én is Marieke lid van de OR.
Het is de afwisseling qua werkzaamheden wat het zo ontzettend leuk maakt. Als we ergens optreden ben ik soort van de manager van het gezelschap
Afwisselende werkzaamheden
Van instroom, uitstroom, communicatie, planbesprekingen, subsidieaanvragen tot aan het regelen van vervoer als het gezelschap moet optreden. Persoonlijk begeleider zijn bij Theater Klare Taal is echt een ratjetoe aan werkzaamheden. Maar dat maakt het voor Marieke ook zo leuk. “Het enige wat ik niet doe is de creatieve invulling van het theater. Het is de afwisseling qua werkzaamheden wat het zo ontzettend leuk maakt. Als we ergens optreden ben ik soort van de manager van het gezelschap. Ik regel alles daaromheen en dat begint vaak al maanden van tevoren.”
En natuurlijk het begeleiden van de spelers. Theater is het middel dat gebruikt wordt om de spelers te laten groeien. “Zonder dat ze het door hebben eigenlijk. Een voorbeeld is dat één van de spelers als doel had om assertiever te worden. Ik bedacht een spel om hem wat meer assertiever te laten worden. Dat werkte”, vertelt Marieke.
Speler Sanne: “Ik ben dankzij het theater sterker geworden. Ik durf en ik doe meer. Marieke stimuleert mij hierin. Ze blijft herhalen dat het niet erg is als het niet lukt, we gaan het gewoon doen. Fouten maken mag.” Marieke: “Dit is toch mooi. Je had ze in het begin moeten zien, toen waren ze echt niet zover. Ze zijn echt gegroeid. Sanne is zo’n voorbeeld. Sanne had een periode dat ze er met haar hoofd niet altijd bij was. We wilden haar graag op een positieve manier stimuleren en maakten haar tot ambassadrice van het theater. Dit houdt in dat zij een van onze communicatiemiddelen naar de buitenwereld is. In ruil daarvoor verwachten wij van Sanne dat ze met haar hoofd en lijf verbonden is bij het Theater. Een win-win situatie! Een andere speler, Tim, is onze verteller. Tim is echt een woordkunstenaar dus zijn teksten schrijft hij veelal zelf. Door hem hierin aan te moedigen en hem de kans te geven dit verder uit te bouwen zetten we hem in zijn kracht. Het begeleiden van mensen is hier bij het theater ook anders dan bij andere werkposten. Het is veel abstracter maar het resultaat is er zeker niet minder om”.
Net als Marieke mensen laten groeien?
Wordt (persoonlijk) begeleider bij Driestroom!
Bekijk meer medewerkersverhalen
Babs is oprecht betrokken met de bewoners
Babs van Elven is begeleider bij woonlocatie Nijevelt in Nijmegen. In haar werk zet ze het welzijn van de bewoners altijd op nummer één. Babs vindt het bijzonder dat zij de bewoners mag begeleiden in hun laatste levensfase en maakt deze fase dan ook zo aangenaam mogelijk voor ze.
Melanie heeft weer voldoening in haar werk
Wat doe je als je aan het plafond zit van jouw functie en je hierdoor geen uitdaging meer hebt?
Wat doet een logopedist bij Driestroom? Nathalie vertelt
Nathalie Vermeulen werkt bij Kindcentrum Luna in Elst als logopedist. “Als een kind net bij ons is, is vaak één van de eerste vragen van de ouders of ik denk dat het kind kan gaan praten. Ik weet niet wanneer en óf een kind gaat praten. Wat ik belangrijk vind, is dat het kind leert communiceren, dat is vaak mijn eerste doel.”