Een werkdag uit het leven van Wilma
Wilma Löwenthal is transitiecoach van Driestroom en helpt leerlingen van het speciaal onderwijs bij het zoeken naar een goede stageplek.
Mogen bijdragen aan de ontwikkeling
Bij al onze werkposten en dagbestedingslocaties krijgen leerlingen van het speciaal onderwijs de kans om ervaring op te doen en zich te ontwikkelen op de arbeidsmarkt. Een aantal maanden mogen ze even proeven aan het werk én aan Driestroom. “Ik vind het belangrijkste dat de leerling een mooie ervaring heeft en zich kan ontwikkelen. Dat ik daarvan een onderdeel mag zijn vind ik geweldig!”, vertelt Wilma. Na een stage stromen veel leerlingen uiteindelijk in bij Driestroom, zij gaan onder begeleiding van onze collega’s werken.
Passende werkplek
Wilma bezoekt als Transitiecoach regelmatig de locaties. “Om de sfeer te proeven, maar ook om het werk te bekijken.” Het is voor haar werk heel belangrijk om van alle ontwikkelingen goed op te hoogte te zijn. Want tijdens een gesprek met de leerling haalt ze op wat de leerling precies wil. Gelijk gaan de radertjes in haar hoofd aan. Welke locaties passen bij deze leerling? Samen bekijken ze een aantal locaties, zodat hopelijk zij ergens een mooie werkervaring op kunnen gaan doen. “Ik zeg wel eens gekscherend ‘ik spreid het bed voor de leerling en daarna ben ik weg’. Dat is deels zo maar natuurlijk blijf ik wel betrokken bij ze maar op een andere manier. Als ik locaties bezoek kom ik heel veel leerlingen van ‘mij’ tegen, die zijn dan ingestroomd bij Driestroom en werken bij een van onze werkposten. Daar doe ik het dan voor!”
Als ik locaties bezoek kom ik veel leerlingen van ‘mij’ tegen, die zijn dan ingestroomd en werken bij een van onze werkposten
Dromen worden werkelijkheid
Wilma kan zich nog één meisje goed herinneren. “Ze was echt nog jong toen ik met haar en haar ouders om tafel zat. Zij had een duidelijke droom, ze wilde in de horeca werken. Haar ouders vonden dat best spannend. DROOM! De Aam vond ik nog wat te hoog gegrepen voor haar, maar ze kon wel bij de Eetage beginnen. Ze heeft er een tijdje werkervaring op gedaan, maar uiteindelijk hoorde ik dat ze terug naar school is gegaan”, vertelt Wilma. “Na een tijdje kwam het meisje toch weer bij ons terug. Ik vond een plek voor haar bij Brasserie Bloem in Bemmel. Dat vond ik beter bij haar passen, dat is toch wat kleinschaliger. Daar is ze uiteindelijk gestart. Haar droom werd werkelijkheid, dat is toch fantastisch!”
Zo ziet een globale werkdag eruit
09:00 uur: Begin van de werkdag
Met een bak koffie lees je alle binnengekomen mailtjes en bekijk je het programma voor de dag.
10:00 uur: Locatiebezoeken
Je bezoekt verschillende locaties van Driestroom. Vaak zonder een aankondiging. Alle zintuigen worden gebruikt om een goed beeld te krijgen van de locatie. Ook scholen worden regelmatig bezocht. Samen met de stagecoördinatoren bespreek je hun leerlingen. Wat is de beste plek voor deze leerling?
15:30 uur: Verder thuiswerken
Uit de bezoeken komen verschillende acties, die pak je thuis verder op.
Meer verhalen van de werkvloer
Melanie heeft weer voldoening in haar werk
Wat doe je als je aan het plafond zit van jouw functie en je hierdoor geen uitdaging meer hebt?
Van stage naar zelf bepalen wanneer je werkt als flexmedewerker
Na haar meewerkstage bij kinderdagcentrum Luna voor de opleiding Pedagogiek, is Rachel Doeze Jager tijdens haar afstudeerstage gestart als flexmedewerker bij Driestroom. Welke ontwikkelmogelijkheden en voordelen ziet zij als flexer en hoe kijkt ze naar haar toekomstige loopbaan? We gingen met haar in gesprek.
Al 12 jaar fluitend naar haar werk
Patty de Fockert werkt als ambulant begeleider voor het team Zorg Binnen Onderwijs (ZBO) van Driestroom bij het Lichtenbeek, speciaal onderwijs, in Arnhem. Waar voor haar onderwijscollega’s de focus ligt op leren en ontwikkelen, ligt voor Patty de focus op zorgen en begeleiden. “Ik bied de kinderen handreikingen voor de toekomst, zodat ze verder komen en minder zorg nodig hebben. En dat kan al zoiets simpels zijn als netjes eten of zelf je veters strikken.”