8,1

Op basis van 40 reviews40 reviews op Zorgkaart Nederland

menu
Homepage

Nieuwe structuur medezeggenschap bij Driestroom

2025-05-12
  • Nieuws
  • Medezeggenschap

Binnen Driestroom geven we medezeggenschap een nieuwe vorm. We willen het voor de mensen die we ondersteunen en verwanten makkelijker maken om mee te praten en invloed uit te oefenen. Daarom gaan we werken met een grote Centrale Cliëntenraad (CCR) en werkgroepen.

Centrale Cliëntenraad

De Centrale Cliëntenraad wordt uitgebreid en bestaat voortaan uit drie verwanten en vijf mensen die we ondersteunen. We verwachten van de leden dat zij hun mening geven en luisteren, voor anderen opkomen, respectvol en kritisch zijn en natuurlijk goed samenwerken met elkaar.

De Centrale Cliëntenraad vergadert meerdere keren per jaar met de raad van bestuur en de raad van toezicht. Alle advies- en instemmingsaanvragen gaan naar de Centrale Cliëntenraad, want de raad heeft advies- en instemmingsrecht. Deze aanvragen worden niet meer besproken in de werkgroepen, maar de Centrale Cliëntenraad kan een werkgroep wel om advies vragen. Dit advies neemt de Centrale Cliëntenraad dan mee in hun besluitvorming.

Werkgroepen

We gaan werken met werkgroepen in plaats van kolomraden. De kolomraden verdwijnen en maken plaats voor vier werkgroepen:

  • Werkgroep Wonen
  • Werkgroep Werk
  • Werkgroep Franchise
  • Werkgroep Financiën

Elke werkgroep bestaat uit een vast aantal mensen die we ondersteunen. Zij hebben geen reguliere vergaderingen met elkaar, maar komen een aantal keer per jaar samen om te praten over specifieke thema’s. Dat zijn thema’s die naar voren zijn gekomen in de Centrale Cliëntenraad, bijvoorbeeld over voeding. Naast vaste deelnemers kunnen ook andere mensen die we ondersteunen aansluiten bij deze thema-avonden als een onderwerp hen interesseert. De thema-avonden kondigen we vooraf aan via 3stroom.nu.

De werkgroepen hebben geen bevoegdheden, alle advies- en instemmingsaanvragen zijn voor de Centrale Cliëntenraad. Werkgroepen geven advies aan de Centrale Cliëntenraad en de Centrale Cliëntenraad is verplicht om het advies mee te nemen in hun besluitvorming.

Lokale raden

Elke locatie heeft een lokale raad, waarin onderwerpen besproken worden die van belang zijn voor de locatie. Deze lokale raden blijven bestaan en hier verandert niets aan.

Meer informatie

Wil je meer weten over deze nieuwe vorm van medezeggenschap?
Neem contact op met Kristel van de Kamp via kristelvandekamp@driestroom.nl.